2010-03-19

Mera lamm

Lammningen går bra och nu är det bara 101:an som inte fått ännu men det är snart dax. Vi har haft ett par malörer där lammen har dött vid födselen, jag vet inte vad som hänt dem men en dog troligen av kylan då den var född utomhus en mycket kall natt. Den andra dog troligen vid födslen då den låg fortfarande delvis i sin säck på marken utomhus på morgonen.
Det är lite synd om baggen som jag har fått bundit upp då han inte kan låta bli en del av tackorn och att jag kan röra mig fritt i huset. Man måste ha respekt för en klump som väger över hundra kilo när han sänker huvudet.
Jag tror i vart fall att i natt var första natten som det var plus grader vilket inte har varit fallet sedan i början av december så nu börjar en period med skitiga tassar och slask. Oftast brukar vintrarna vara sådana så man får inte klaga. I vart fall så nu länkar vi tills snön har försvunnit och våren kommer i all sin prakt.

Inga kommentarer: