2009-08-07

Hö en andra gång

Då sista försöket att få in höet regnade inne och är nu helt svart på åkern är det bara att hoppas på nytt fint väder. Som det verkar så kommer det att bli fint väder nu från tisdagen och några dagar frammåt efter att ringnet bara har öst ned nästan hela Juli. Nu är det bråda dagar så ut med slåttern och slå den åker som finns kvar hos Harry nera vid ån. Då jag passerade den tidigare åkern som vi han få in i början från i Juli ansåg jag att vi bör även kunna ta en andra skörd på den till fåren. Sagt och gjort det vara bara att slå även denna som var grön och fin men lite tunn.
Då jag var tvungen att arbeta i Uppsala så hjälpte Andreas mig att vända höet både på onsdag och torsdag em. Jag tog ledigt redan på torsdag em. för att ta över efter Andreas för han hade inte tid att fortsätta även på fredag. Då jag ansåg att andra skörds åkern var torr tillräckligt pressade vi ihop den och det bliv 61 stycken balar som var under 20% torrhet vilket skall räcka. Dessa balar lagrade vi i fårhuset då det var för fint för hästarna. Sedan åkte jag ut och stränga stora åkern för att försöka att hinna ta in lite hö på kvällen då det ofta blir dimma på denna åkern senare på kvällen. När jag körde sista strängen började det att regna, förtvivlan började nu sprida sig i kroppen, skulle även denna skörd regna inne?
Det kom ca 6mm regn denna kväll men då allt var strängat så blev det bara blött på ytan av strängen. På fredag morgon sken solen och det var även lite blåst så ytan torkade snabbt upp. Problemet var bara att Carina måste ha hjälp att köra till Forsmak med Sara som skulle betäckas med en svart hingst. Men det vara bara till att ställa upp och resan gick bra så nu är det bara att hoppas att hingsten gör sitt. Snabbt hem och ut och stränga/vända igen då ytan var helt torr men det fanns lite rånad i botten. Då vädret vara bästa tänkbara så torkade även detta snabbt varför det var bara till att börja pressa när strängningen vara klar.
Frano och Andrew kom direkt och vi körde igång direkt men vi han bara runt första åken två varv med ca 200 balar i vagnen då garnet tog slut. Vi bestämde att de skulle ta hem höet och lasta av och att jag skulle försöka låna garn av någon grannae snabbt. Till sist hittade fick jag napp hos Jock som hade två nystan så vi började åka hem med traktorn och lasset men då mötte vi Carina på fyrhjulingen och på flaket hade hon två nystan som hon hittat i stallet. Dessutom hade hon kaffe och bulle till oss, hon är för gullig min fru! Carina och jag åkte tillbaka till åkern och trädda pressen med det nya garnat så nu var det bara att vänta på att Frana skulle komma tillbaka. Snart kom de tillbaka helt svättiga då avlastningen hade gjort i rasande fart. Nu var det bara att köra hårt och vi pressade båda kärrorna fulla (ca290 balar i stora kärran och ca 150st i lilla) för att sedan snabbt lossa dessa hos Frano. Tillbaka med stora vagnen och ta upp det sista 200 balarna. Vi blev klara klockan 21.30 och på väg hem började rånaden komma så vi han precis i tid. Denna sista vagn ställde vi under tak då jag har nästa fullt på skullen.
Nu kan jag andas ut och ta mig en Whisky för att fira att vi har till slut fått in höet som bör räcka hela vintern.

Inga kommentarer: