2012-02-29

Februari 2012

Ja då var denna månad slut och det har inte hänt så mycket. Vändret har varit så där, inte kallt, inte varmt men i slutet av månaden har det mest varit is både på vägarna och på åkern. Snöplogen som jag köpte har jag i år inte haft så stor nytta av utan har bara behövt använda den tre gånger då snötäcket inte har blivit så sort i år. Jag skulle behöft den för två år sedan då det var massor av snö både 2010 och 2011.  Det har i vart fall varit tjäle i marken så jag har hunnit hemta hem lite vindfällen ur skogen. Tog mig över diket med traktorn vid viltåkern ut i träskmarken utan problem och fick hem de träd som låg där.

Vattnet fungerar i vart fall bra men då det blev -20 grader ute så frös innerslangen i fårhuset då jag bara har en frostvakt på 200W som håller värmen. Det är i vart fall skönt att slippa konka vatten som bara fryser till fåren så det var en bra investering som jag gjorde i sommras.

Fårklipparen var här i går och så över besättningen och han fick göra rätt för sig då han klagade på att fåren var för stora och feta. Då baggen går tillsammans med tackorna är det svårt att förhindra att även han får ett överskott av mat så han är stor nu (>100kg). Tackorna hinner bli magra till sommaren då de snart skall lamma och producera mjölk till dem.

Nu har jag väntat på nya bilen i över en månad men det börjar närma sig då den har kommit hem till Uppsala och man skall bara montera det sista och besikta dragkroken, sedan är det bara att tanka och köra.

Inga kommentarer: