2011-12-17

Vedmaskin

Äntligen har vi fått något som kan behandla vår ohuggna ved som ligger på hög och på huggarvagnen. Jag har tittar runt på olika modeller och det finns en hel del att välja på, framför allt från Finland. Den som jag har fastnat för p.g.a. enkelhet och rubusthet är Pilkmaster EVO 36 som motsvarar våra krav. Har kört hem den med person bilen från Sala då den har en vanlig dragkrok, ytterligare ett plus om man vill vedprocessa utanför Granhammar.
Allt var färdigt så det var bara att köra igång utan en massa montering och justeringar, det enda som saknades var elkabel och om man vill använda den till traktorn kardanstång. Tråkigt nog hade man monterat en 32A handske på maskinen trots att det räcker med en 16A så det var till att tillverka en konverter från 16A till 32A men då fick jag sammtidigt en egen kabel på 20m vilket var behövligt.
Sagt och gjort när allt var uppställt lastade jag av all björkved från huggarvagnen och startade maskinen. Allt fröt på bra utan problem och de större stockarna använde jag den inbyggna timmerlyftaren som är ytterligare ett plus för denna maskin.
Efter ca 3-4 timmar var huggarvagnen tom och stora vagnen över full med (ca 7m3) fin björkved. Det hade kunnat gå fortare men då jag var nybörjare och vädret inte så bra gick det sakta. Dessutom så bestod veden bara av små tunna bitar så det tog tid. Skulle det ha varit normala stockar på över 10cm skulle det ha gått på mindre en en timme.
Om någon i närheten behöver hugga upp sin ved snabbt och behvämt så hör gärna av er så löser vi det!

Pilkmaster EVO

1 kommentar:

Unknown sa...

Utför du klyvning på plats hos kund? Vi bor i Högsbo, Heby, och söker lämpligt sätt att processa en del stock vi fällt.

Mvh
Henrietta Hellström
Hmlofstr@gmail.com