2011-06-30

Allt hö intaget

Nu har jag vänt hö några dagar med nya vändaren men den är lite för tung för Grållen att lyfta så jag fick ta stora traktorn. Men vad gör det då den har A/C så det är skönt i hytten. Sista dagen tog jag fram sidoräffsan som jag kopplade till Grållen för att samla ihop hö lite då det är tunt i strängarna och att det skall bli lättare att vända och slutstränga före pressningen.



Jag kända att det var inte lönt att ta fram vändaren utan jag fortsatta att använda sidoräfsan hela Onsdagen och även på torsdagen då det var dax att pressa ihop allt. Jag ångrar inget då det var skönt att sitta på Grållen i bar överkropp och sammtidgt få lite färg under dagen.



Runt klockan 2 på eftermiddagen var allt strängat så nu var det bara till att ta fram pressen. Min underbara granne Frano kom till undsättning och vi körde in allt på några timmar så nu ligger allt på skullen.


Vi råkade bara ut för ett missöde när vi lastade av upp på skullen. En bal fastnade och detta resulterade i att kedjan hoppade av och allt drogs snätt och i det närmaste alla transportstakar gick av så nu har jag jobb att renovera Sparman till hösten så vi slipper handkasta balarna även då.


Jag har inte mätt torrheten ännu men jag är inte orolig för den bör ligga under 18% hoppas jag.




Inga kommentarer: