2011-06-25

Midsommar

Hej alla vänner.
Som vanligt så blir det långt mellan inläggen då jag inte har tid att sitta ned och skriva. Men nu när det har regnat hela eftermiddagen finns det tid över en stund.
Efter att jag hade fått in det första höet under tork perioden under hela maj och in i juni så har det börjat regna lite då och då och de senaste dagarna bara mera. Bara i dag har det kommit 14mm på em. efter att friluftsgudtjänsten avslutades i Lövhagen då vi hade underbart väder.

Christoffer och jag har under de senaste veckorna slagit ned massor av stolp och även börjat med att spänna upp fårstängsel i Borgarbo. Närmast bäcken var det inga problem men när vi kom till backen var det slut, det var så hårt och torrt så man trodde att det var betong. Även Adde var med ett tag men vi lyckades inte får ned varken stolpar eller spett. Jag beslutade att ta med mig 1000l vatten som vi vattnade i hålen efter att vi hade försökt att borra en bit. Vi fick göra om proceduren ett flertal gånger tills djupet var tillräckligt för att sedan med stor möda slå ned stolparna. Så vad har jag lärt mig av detta? Jo att skall man stängsla så gör det på våren innan marken torkar upp då är det mycket enklare vilket vi gjorde i Lövhagen.
Nu väntar vi bara på att det skall sluta regna och torka lite så skall vi fortsätta att spänna upp all fårstängsel.

Som ni vet så fick vi lamm redan i januari i år och nu är de fullstora så inför midsommaern slaktade vi bagglammet till Frano för han ville ha helgrillat lamm till midsommarafton (46kg/22kg). Den blev perfekt grillad och nu har han massor av mat hela vecka. Den andra lammet måste jag snarast slakta annars blir hon troligen för fet.

Jag har spridit ut bara i år 1500kg gödning på vallarna men då det var så torrt i början av sommaren så blev det ingen utdelning men nu hoppas jag att efterskörden blir bra då det har regnat en hel del. Hoppas bara att vi får några bra torkdagar i slutet av juli.

Hemma åkern ligger fortfarande öppen med massor i sten i strängarna och jag vet inte hur jag skal få upp allt, jag får be till gud att en lösning kommer för jag är helt less på all sten.

Stora åkern vid Tallrotsvägen och viltåkern ligger öppen i träda men nu måste jag på något sätt försöka att lösa problemet på hur jag skall få ned grödan. Måste försöka att hitta en såmaskin som fungerar efter förutsättningarna och få ned fröna i början av juli.



Midsommaren firade vi traditions enligt med Carinas systen och svärmor, maten var underbar och allt vad där tillhör. Var även övet till Frano ett tag och provsmakade bagglammet som han hade helgrillad under dagen. Det smakade underbart trots att den inte hade fått hängt och mörat något,


Inga kommentarer: