2011-01-25

Mera lammning

Allt har varit normal under dagen och 104an har fått sin spruta pencelin. Innan middagen gick vi åter upp för att ge Tackorna kvällsmat men när vi öppnade dörren bräkte lammen vilket de inte brukar göra. Väl inne hörde jag ett bräk som lät som en lammunge och funderade vad det kom ifrån, hade någon av Tackorna blivit tonåringar eller vad är det som har hänt? Jag tittade omkring och till min förvåning stod då 102an där och slickade ett nyfött lamm som hade kommit för mindre en en minut sedan. Jag hoppade in i hagen och hjälpte henne lite men då fick jag se ytterligare ett lammhuvud sticka ut där bak. Jag hjälpte till att dra ut fostret och såg till att allt slämm och hinnor kom bort från luftvägarna så den kunde andas. Under tiden slickade Tackan den andra ungen ren och torr för att sedan fortsätta med den nya efter att den andra stod på bena efter ca 2 minuter. Är det inte förundrligt att ett sånt där litet nyfött knyte kan komma på benna så snabbt?

Båda lammen var vita, ett tacklam och ett bagglamm. Den första var mest lik pappa Shopshire med kraftig hals, stort huvud och lång svans. Den andra var lite smäckrare och tunnare hals och kanske lite finullsaktig men det är svårt att se nu så vi får vänta tills i morgen då de är torrare

Denna gång gick det i vart fall bätter en för 104an igår och vi får hoppas att det fortsätter att gå bra för övriga Tackor!

Man kan undra varför lammningen kom redan nu i Januari då det normalt brukar komma i Mars/April då det är pälsfår. Vi får troligen i sommar separera baggen från fåren mycket tidigare för att slippa få lammning mitt i vinterna för om vi skall vänta med slakten tills i höst kommer lammen att bli feta så vi får hoppas att de övriga lammar mycket senare.

Inga kommentarer: