2011-01-23

Lammning


Va nu då är det redan dax?

Jag kom och skulle ge Tackorna lite frukost på fm. och då låg en av dem kved (104an) som om den skulle lamma. Jag stannade kvar en stund i huset men Tackan gick då ut får att lägga sig i en snödriva där vattnet gick. Då blev det brottom att iordningställa boxen med torr halm och exteravärme så hon och de nyfödda skulle få vara i fred. Jag stannade kvar någon timme men inget lamm kom och Tackan mådda ganska bra varför jag beslöt att vänta. På kvällen var det oförändrat men nu såg man att hon hade ont så vad skulle jag göra? Skulle jag ringa efter vetrinär? Skulle jag försöka att hjälpa henne? Så här i efterhand så skulle jag gjort allt i min makt och försökt att förlösa lammen men jag tordes inte i detta läge utan jag beslutade mig att vänta till dagen efter.

Inga kommentarer: