2009-05-29

Sorgebud i Lamhagen

Ja då var det dax att mista det första lammet till rovdjuren. Carina hörde att det var oroligt med mycket skrik från fåren ca kl 18 men hon gick inte dit. När jag kom hem kl 21 gick jag upp till dem och fann ett litet lam sitta fast i elnätet, han hade troligen suttet där sedan kl 18 helt tilltrasslad i maskorna med elen på. Jag fick jobba för att få loss honom och till slut kunde jag släppa in honom till sin mamma. När jag sedan tittade mig omkring fann jag att det saknades ett lamm till och jag gick ut i hagen för att leta. Det första som jag möttes av vad raserat stängsel i stort sätt runt om. Lammen hade troligen råkat i panik och sprunget för livet rakt igenom elstängslet lite över allt då det måste varit ett rovdjur i hagen. Ett lamm fastnade i elnätet och där blev han troligen dödad av detta djur. De övriga sprang till skogs och senare försökte ta sig genom staketet tillbaka till fårhuset förutom den som fastnade. Jag bestämde mig för att sätta mig på pass för att invänta om rovdjuret skulle komma tillbaka men inget hände och kl 02 på natten avbröt jag jakten. I stället iordningsställde jag paddocken med hinder och allt så när Cissi vaknade skulle allt vara färdig för att rida på hennas konfirmations dag. Jag får försöka att ringa Länstyrelsen i morgon bitti och berätta så de får komma och inspektera om det var ett lo som hade förgripit sig på lammet.

Inga kommentarer: