2008-09-28

Helgarbete 28 September 2008

Ja då var det helg med en massa arbete. Jag började tidig morgon med att flytta jord och sten och detta fortsatte jag hela dagen. Fortsatte på söndagen med samma sak då det inte är brist på arbete. Kände på söndag em. att nu får det vara nog för en stund och stannade traktorn. Om man skulle titta på traktorgrävaren och se om det är något lätt fel på drivningen. Jan K kom över och vi tittade tillsammans och försökte förstå hur det fungera. Jag konstaterade att elektroventilen som styr fram och back inte reagerade när man rörde reglaget så jag tog bort ratten och reglaget och fann att en lödd kabel var av. Jag lödde ihop detta och återställde allt och nu fungerar drivningen bra. Om jag hade tagit ut Agro skulle detta säkert ha kostat åtskilliga tusen och man hade kanske öppnat lådan. Nu återstår det att undersöka vad det är som hindrar flödet så att drivningen blir bättre. Traktorn är slö och går inte så fort så jag skall undersöka filtrerna och mäta trycket från pumpen för att se om detta är orsaken vid tillfälle.
I övrigt så klipte vi fåren på lördag em. så nu är de små och tunna. Även bädden måste skottas ut från fårhuset då denna är lite blöt och stenhård, men först måste fåren flyttas så de inte är ivägen. Man måste hacka ut denna och köra iväg den till dynhögen, detta är ett drygt jobb som kräver sin man.

Inga kommentarer: