2008-09-25

Tordag den 25 Sep 2008


Ja då vad det klart med grävningen på marken av Dräneringstjänst och grävren med manskap har lämnat mig för att jag skall ta reda på all jord och sten som man har fått upp. Arbetet som de utförde var mycket bra och jag kan rekommendera dem om du behöver gräva för något, inte bara dränering.
Paddocken har man jämnat till och packat med grävaren så den är så slät och jämn att man inte skulle behöva packa mera med en markvibb. Men jag skall i vart fall försöka att hyra en markvibb i helgen och tillse att det blir riktigt hårt och jämt för det är inte stort marktryck från en bandgrävare (mindre en från en fot).

Pumpbrunnen lade man dit och satte på lock och jämnade till så fint att jag skulle aldrig kunna göra det. Dammen nere på ängen gjorde man klar nu på fm. och den blev mycket fin trots att den blev mycket mindre en vad som var tänkt pga att det var bara morän och sten och det vill jag inte ta reda på. Men det får duga och skulle jag vilja ha större framöver så måste jag hitta någon som kan ta omhand massorna för jag har ingen plats för all morän. I går dikade man dessutom bakom stallet ända ut i skogen så nu hoppas jag att det blir torrt när bakom och att skogen kan börja växa. Lennert sade att det var mycket löst och att grävaren sjönk ned en hel del och tittar man i kanterna ser man att det är bara torv och under detta blålera så det var inte undra på att det är vatten sjukt. När han sedan skulle avsluta och lasta upp grävaren passade han på att ta bort den stora stenen som låg på den tilltänkta blommrabatten och jämnade till så där är så fint nu att man kan redan i dag börja plantera blommor.
Som sakt var nu återstår massor av arbete av mig att återställa allt så åkrarna blir plana och stenfria, detta kommer att ta lång tid och jag blir troligen inte färdig i år för det kommer att sjunka i de före detta diken en bra stund framöver. Jag får troligen altenera lite med verkstaden så även den kan bli färdig innan vintern kommer men då måste jag tillse att traktorgrävaren fungerar. Traktorgrävaren ja det har jag glömt, den driver inte varken fram elller bak så jag kommer ingen stans i dag. Har ringt Agro och pratat med dem och fått lite tips men jag skulle tro att jag måste skicka in den till dem för att dela traktorn och då blir jag minst 25000kr fattigare bara på delningen sedan tillkommer reperationen så man kan undra om det är värt pengarna på en gammal 1985:a MF50HX. Den har trots all bara gått 4000 tusen timmar och är värd över 100000kr så det blir till att bita ihop och öppna plånboken.

Inga kommentarer: