2013-04-01

Sorgens dag

I går hade 45:an det jobbigt när hon skulle lamma, hon var helt slut efter att ha försökt att krysta ut fostren utan att lyckas. Till slut kunde vi se en del av fosterhinnan komma ut vilket betyder att detta lamm troligen inte lever. Nu var det bara till att sätta fart och rädda det som går. På med handskar och gräva för att försöka att få ut lammen. Den första var naturligtvis död så och den andra. När jag sedan letade runt djupt in i tackan kände jag något som låg djupt in som rörde sig, fick tag i fötterna och drog ut den. Snabbt fick vi torka av den och se till att den fick luft för tackan var helt slut och orkade inte hjälpa till. Grävde runt lite till men hittade inga fler foster inuti tackan, bara moderkakan som jag hoppas kommer ut senare. Det kändes bra nu att ha räddat ett lamm i vart fall och vi lämnade mor och son sent på kvällen.
Nu på morgonen innan jag skall åka till jobbet kunde jag konstatera att tackan inte hade överlevt då hon låg där död med sitt lamm tätt intill sig. Vad skulle man göra nu med en död mamma och ett nyfött lamm som måste ha mat för att överleva? Provade att mjölka den döda tackan och det kom mjölk så jag riggade upp henne och fick lammungen att amma lite av råmjölken som är så viktig för dess överlevande.
Nu står vi här med en ny Pontus som skall matas var 4:de timme i en månad framöver.
45:an med nyfödda lammet 2013-03-31 på kvällen.

Inga kommentarer: