2011-11-13

Lammen hemma från sommar betet i Borgarbo

Då var alla lamm hemma från Borgarbo. Nalle njöt att få träffa alla sina flickor hemma i hagen så nu är han kung igen. De övriga lammen fick sitta i kylbilen utan skinn för att senare ligga på tallriken och läska läckergommarna. Har slaktat både i dag och förra veckan, lammen och även älgar har suttit i skåpet som fungerar bra med de skenor som jag har satt upp. Problemt har bara varit att det har varit så hög fuktighet (100% RH) hela tiden i slutet av oktober och hela november. Om fukten håller i sig måste jag lösa det på något sätt för bakterier och möggel frodas och då blir köttet inte förstklassig. Men kärnan skall inte påverkas så jag får troligen ta bort en del ytterhinnor för att komma ned till rent kött som är mört och fint.
Lammen i Borgarbo har nog haft ett magert bete för i år var alla lammen mycket små. Jag tror att ingen vägde över 16 kg trots att Nalle är pappa som väger troligen över 100kg. Då jag har ekologisk odling kan jag inte lägga på gödning för att höja avkastningen men vi få i stället hoppas på att köttet håller en högre kvalite och smakar godare!

Inga kommentarer: