2008-10-11

Inför Älgjakten

Ja då var det dax för den årliga älgveckan med semester och resetting av kropp och skäl. Denna helg har jag bestämt mig för att inte jobba på gården utan bara göra det som faller mig in och som är roligt. I går var jag till Sören och hämtade min stora låda som vi skulle ha byggt om till ett jakttorn förra året. Nu står den i verkstaden målad och klar för att köras ut i skogen i Granhammar i morgon. Återstår att bestämma var den skall placeras men det är inte så svårt då jag var ute i dag och gick och det är spår på viltåkern så det får bli i dess hörn. Jag får då uppsikt över hela åkern och en del av skogspartiet norr ut mot Östforas jaktlag. Har hör ett flertal skott från dem den senaste tiden så de jagar flitigt må jag säga. Det finns troligen inga rådjur eller harar kvar snart om de fortsätter jaga så intensivt på marken.
Kommande vecka kommer jag att sitta i denna låda till och från och njuta av lungnet tillsammans med fåren som går bredvid. Lite kaffe då och då håller en vaken för jag börjar redan innan solen har gått upp och dagen blir ofta mycket lång. Mitt på dagen får man hitta på något annat att göra då oftast älgen tar det lungt och ligger och idislar i skogen. På em. börjar de röra sig igen och då måste man sitta där igen på sin vakt. Jag skall i var fall slakta ett par får i veckan och baggen skall få komma till så det kan blir tillökning i vår är det tänkt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tackar:)det värmer.

Och ja till helgen är det Gysinge som gäller....nu ska vi bara försöka hitta ett par byxor som jag kan komma i.....känns lite fel å ha klänning i drevet:)

Kramar

Kenneth Lindh sa...

Det var inga problem såg jag, du var så snygg i dina trikåer!