2012-07-28

Regn på hö

Här ligger det torra höet och väntar på att bli intaget. Jag sitter i traktorn och väntar på att familjen skall komma med höskrindan så vi kan börja pressa sent på eftermiddagen. Då hjälpen inte har tagit allt på allvar och försovit sig eller har haft andra orsaker till förseningen drog all ut på tiden. Vad händer då? Jo regnet kommer, det bara öser ned så nu är det omöjligt att pressa ihop. Synd på höet då det är fint och tjockt på hela denna åkern. Vad gör vi nu då, skall vi låta allt ruttna bort eller går det att rädda? Får ta kontakt med min mentor och vän Sören som har möjlighet att linda och plasta ihop till ensilage som ett alternativ.
Efter lite logistik så kunde jag och Sören sent på kvällen plasta in det mesta återstod bara 2 ton kvar på åkern då pressen gick sönder. Dagen efter letade jag fel och åtgärdade detta så vi kunde vi linda ihop återstoden som nu hade torkat tillräckligt för att användas till hästarna. Vi fick ihop totalt ett trettital rundbalar som går att använda till fåren och ett tiotal till hästarna i vinter så vi är nöjda trots allt regn vid intaget och i sommar.

PS: I år har det regnat och regnat och jag skulle tro att vi har fått ca 600mm regn och mer skall det bli har man lovat. Kommer sommrarna att bli på detta sättet i framtiden måste vi tänka om hur vi skall få ihop all mat till djuren. Måste vi bygga en hötork, alltid använda ensilage eller bygga tak över åkrarna det är frågan som tiden får utvisa. I var fall så finns det nu möjligheter att bygga hötork i fårhuset efter att vi har byggt skullen med allt nysågat timmer så vi får se hur det blir.

Inga kommentarer: