2012-04-12

Sen lammning

I kväll när jag kom upp till fårhuset så låg en tacka och försökte lamma men det gick inte så bra. Jag fick bestämma om jag nu skulle hjälpa henne att föda. Ordna allt runt omkring, så till att allt var rent och sterilt innan jag började. Nu var det bara till att börja gräva efter någon klöv och försöka att dra ut lammen. Den första gick inte så bra och något gick snätt så den överlevde inte min behandling eller om den redan var död innuti vet jag ej. Övriga två gick det bättre för efter lite pillande och jag drog ut dem en efter en. Nu ligger det två nyfödda små krabater och blir slickade av mamman för att inom några minuter resa sig upp och försöka att hitta en spena att suga på. Det är roligt att sitta och titta på de små den första timmen för det händer så mycket och man vill veta om den har fått lite mjölk så de blir starka och kan överleva det första dygnet som är kritiskt.

Inga kommentarer: