2009-07-11

Ny fårhage norröver


I dag var Anders Samuelsson och hjälpte till att börja bygga ett viltsäkert stängsel som sträcker sig från fårhuset rakt norrut endes åkerkanten. Det går vidare västerut endes gränsen och ansluter till gamla vid viltåkern. Vi han bara med att göra hörnen klara utom de sista då vajerlåsen inte räckte till så jag får köpa nya för att slutföra hörnen. Vi provade i vart fall med att spänna upp en tråd mellan fårhuset och bortre åkerhörnet. Det visade sig att marken inte är speciellt plan så jag måste jämna till den på vissa ställen för att inte få för stort avstånd mellan marken och understa tråden. Enligt de regler som finns så får det inte vara större avstånd en 30cm mellan understa tråden och marken, jag har satt detta till 20cm för att vara säker då även räven vill smaka på våra lamungar. Dessutom har fem av lammen börjat rymma genom gamla hagens eltråd då det är stor brist på mat i hagen så nu måste jag skynda mig att färdigställa nya hagen.

Jag har köpt allt material på Nordpost och utan att ha räknat ihop alla kostnader så ligger det på över tio tusen så man kan undra hur man skall få ekonomi på att ha lam när det finns rovdjur såsom lo i trakten?


Inga kommentarer: