2008-07-02

Juli, traktoraffärer

Juli månad började mycket bra.
När jag skulle hemta den nya MF5435 traktorn ringe köparen av Zetor traktorerna och sade att vi kommer om två timmar och hemtar dem, och jag som stod där utan bil i Uppsala och hemma stod traktorerna kopplade med redskap. Snabbt som ögat fixade jag en bil och åkte hem och rensade traktorerna och snart stod det två polacker som knapt kunde engelska på stallbacken. De tittade på traktorerna i 30 sekunder och sedan strev de priset på en lapp vad de var villiga att betala. Sedan sprang vi runt på gården för jag vill att de skulle köpa mera gamla maskiner som jag inte behöver, men de sade att deras chef skulle skära halsen av dem om de kom hem med skrotet. Sedan kom en stor mordern lastbilstrailer som de lastade upp traktorerna på för att exporteras till Polen. Jag fick pengarna i handen och kvitto på allt, dessutom ett transportintyg på att de skulle exporteras till Polen och nummerskyltarna kvar i handen. Det är viktigt att man har kvar skyltarna och del två på resistrerings beviset för att kunna avföra traktorerna i Sverige från bilregistret. Nu var ett problem ur värden och jag kunde koncentrera mig på att bli av med övriga maskiner som visade sig inte vara så lätt. Vi får se hur det går framöver men jag behöver bli av med två höpressar en Welgar 350 och en Welgar 450 snarast och en ny trummslåtter.

Nu var det bara att åka tillbaka till Uppsala och hämta den nya traktorn och köra hem den. Det var en njutning att få köra den tysta traktorn och att bara få köra i 40 km/timmen sparar massor av tid då gamla Zetorn bara gick i 20km/timman. På vägen hämtade jag upp plogen som inte fick plats när jag tidigare hämtade de andra maskinerna. Nu stod den nya fina traktorn på gården och det kändes underbart att få använda den. Nu skulle höet slås och köras in med ett minimum av ansträngning.

Inga kommentarer: