2015-04-26

Skogsdiket klart från Lövhagsvägen

Vägen upp till Lövhagen svämmas alltid över vid masten oberoende på om det är torrt i marken. Därför har jag nu grävt upp vägen och lagt ned ett vägtumma så att vattnet kan rinna under vägen i stället för över. Men för att få bort vattnet från skogen som nu blir översvämmad var jag även tvungen att rensa upp i diket hela vägen från viltåkern till Lövhagsvägen. Det var ett drygt arbete då diken på många ställen har helt raserat med träd som även stoppade upp flödet. Största problemet var att på en del ställen fanns det ingen bärighet och helt vattensjukt varför jag fastnade ordentligt med grävaren, men efter underpallning av ris mm så kom jag loss. Ett annat problem är att under den tunna marktäcket som består av mestadels torv ligger moränen som är som ett betonggolv detta är omöjligt att komma igenom med våran grävare. Därför kunde jag inte tillse att lutningen blev optimal i botten av diket utan det blev lite variation men det kommer troligen att jämna ut sig med åren då slam kommer att samlas i de djupaste hålorna.

PS: När man byggde vårt hus behövde man spränga i moränen för att kunna få ned trekammarbrunnen och infiltrationen trots att grävaren var av en större modell!

Inga kommentarer: