2014-04-05

Gödsling av vallarna

I dag körde jag ut all gödning på vallarna i Borgarbo.
Jag hade beställt två säckar a 750kg som borde räcka till alla vallar men det var för lite. Måste i fortsättningen göre en bättre beräkning på åtgången och öka kvävet till ca 100kg/ha. I dag spred jag ut bara ca 70kg/ha vilket är i minsta laget trots det så räckte gödningen bara till följande vallar. Stora åkern vid Åke, nya stora och lilla vallen utmed Tallrotsvägen sedan blev det slut. Det betyder att vallarna i norr vid Långängsvägen blev utan gödning i vår.
I år band jag upp spridaren på Grållen med ett rep då trepunktlyften inte orkar hela tyngden, detta fungerade bra men jag fick trots det dela upp säcken i tre delar för att det skulle gå.

En liten malör inträffade på vågen till Borgarbo. Med en säck på lastaren körde jag ut på vägen och när jag kom upp i 30km/h vid Rönningen small det till och sedan orkade traktor inget. Nu snurrade det i huvudet och jag kunde se pengarna rinna iväg med stora reparations kostnader som följd. I vart fall så måste jag fortsätta och få ut gödningen. När spridningen var klar tuffade jag hem till verkstan i max 15km/h då traktorn inte varvade mer en 1300rpm. Kontrollerade turbon men den verkade fungera bra, undersökte insug och luftfilter om något kunde stoppa luftflödet på väg till motorn. När jag till slut stod på vänstra sidan och skulle sätta tillbaka luftfiltret såg jag att slangen som fäster på motorns insug såg konstig ut. När jag tittade närmare visade det sig att slangklammern inte var åtdragen vid senaste servicen så slangen hade släppt från insuget. Monterade fast slangen och drog åt ordentligt för att sedan prova om allt fungerade. Startade traktorn och varvade upp motorn och nu verkade allt fungera som det skall. Körde en bit och nu fanns alla hästkrafter där och motorn varvade normalt. Skönt att det var ett så enkelt fel som gick att åtgärda utan att behöva riva motor eller turbo!
Det bör påpekas att det borde komma svartrök ur avgasröret då det inte finns något turbotryck men i detta fall så var röken ok, skulle tro att det beror på att commonrail och dess styrning inte överdoserar diesel som på vanliga dieselmotorer.


Inga kommentarer: