2011-07-17

Solfångare



Föt ett par år sedan hade jag problem med att varmvatten beredaren läckte. Efter lite sökning kom jag fram till att en varvattenberedare som även är soldriven skulle vara bäst om nu priset var det rätta. Då solen är gratis och en solpanel har minimalt med rörliga delar som kan gå sönden så bör denna investering förr eller senare löna sig vilket en värmepump kan göra i förtid och dessutom kostar massor i inköp jämfört med en solpanel. Jag beställde ett paket från Nibe som heter Compact 300 sol och fick den monterad direkt. Då det var snö och kallt så vad det ingen ide att installera solpanelen vi detta tillfälle. Förra sommaren satt jag i vart fall upp hållaren på taket så att rörmokaren skulle kunna koppla in allt men tiden gick och snart var sommaren slut.


Då panelen nu har legat i garaget i över två år måste den upp nu så i går kväll började jag att såga hål i taket för rösmokaren hade lovat att komma i dag. Vi har nu dragit ledningen mellan cirkulationspumpen och upp till taket för att i morgon koppan in allt. Jag har även dragit all el så nu återstår bara rören till beredaren och sedan fylla på med mediat som består at 50% glykol och 50% vatten. Det skall bli spännande när allt blir klart och solen drar på för man påstår att vattent kan bli upp till 130 grader så solen drar på.






Inga kommentarer: