2011-01-16

SNÖ, SNÖ.......

Skall aldrig snönn ta slut?

I år har det snöat lika mycket som förra vinterna så jag har fått ploga hur många gånger som hellst även i vinter. Snövallarna har jag även fått ta bort i år för att få plats med mera då vägen har blivit för snal.

Men jag tror att kan finnas lite tjäle i marken i år, men där det var vattensjukt är det troligen ingen tjäle även i år så det blir svårt att komma ut i skogen med traktorn. Dessutom så ligger snötäcket djupt så man ser inte var man kör så det är vanskligt att försöka nu. Vi får se nu om det kan bli över noll grader en tid för hitills har det varit kallt sedan början av december.

I vart fall så är det första dagen i dag som det är noll grader så nu blir snönn tung på taken. Alla tak måste snarast skottas då det är 50-60cm djup, annars rasar de in. Carina och jag började skotta på lördagen och vi kom bara drygt 20m2 sedan var vi helt slut då snönn inte höll ihop utan rasade sönder hela tiden. Men vi måste få bort den snabbt för det blir över noll även på söndagen. Jag kom då ihåg att Larsken hade en snöslunga som han tidigare har lovat ut så jag ringer och frågade om jag kunde låna den i morgon. När jag kom dit på em. hade det blivit någon plusgrad och snönn var blöt. Vi provade slungan men då visade det sig att utloppet täpptes till direkt av blötsnö så det gick inte att använda den. Efter lite undersökning konstaterade jag att skyddet på utloppet var den felande orsaken varför jag beslöt att låna slungen och försöka utan detta skydd. Väl hemma monterade jag bort den och lyfte upp den på taken som var 4 m högt med traktorn. Det visade sig att nu fungerade det mycket bättre men det kunde även bero på att snönn på taket hade lägat orörd och var lite mer porös. Problemet var bara att hjulen inte fick fäste på plåttaket så man fick jobba sig fram. Men det var i vart fall mycket enklare en att skotta flera hundra kvadratmeter tak. Jag skulle tro att jag körde bort 150m3 snö på ca 2 timmar och det är bra.

Vad har jag lärt mig av detta?

Jo att skotta bort snönn tidigt från taket innan det blir för tjock och fuktig. Investera i en mindre snöslunga som går att köra på taket men den måste ha ordentilga hjul eller band som driver. Snökedjor är troligen bra men på taket skulle det inte fungera då dessa skulle repa söder plåten. Har sätt ovan på Kellfri som verkar Ok för 9500kr, men man vet aldrig då de har en hel del saker som inte håller måttet då de vänder sig till fritidsbönder ha..ha....
Den är banddriven och är på 9 hk och skall klara ett snödjup på en halv meter och bredd på 56cm, detta borde räcka. En större modell skulle troligen bli för tung att ha på taket då denna redan väger 127kg plus bränsle, man måste orka hantera den och taket måste hålla för den plus mig och alla snö. Skulle tro att kvadratmeter trycket då skulle bli 127+13+80+100=310kg/m2, vad taket är dimentionerat för i dag vet jag ej men inte kan det vara mycket mera en 300kg/m2 då det är byggt av tidigare ägare.


Inga kommentarer: