2012-05-02

Slakt/Lammning

104an slutar aldrig att överaska oss med sina avkommor. Då hennes tidigare avkomma som kom i höstas har varit slaktfärdiga och därför inte klippts var de som stora uppbollar. Den första blev påsk stek men den andra fick vänta ett tag och var planerat att tas omhand i helgen.
Nu när jag kom hem för kvällen och läste prognosen för vädret insåg jag att gödningen måste ut snarast på återstående vallarna längs med Tallrotsvägen. Christoffer och jag tog varsin traktor fyllda med gödning 24.4.5 S som spreds ut tills de blev slut. Stora åkern utmed vägen stod det fortfarande vatten på så det gick inte att kra mitt på åkern varför detta parti får vänta till senare. När allt var klar för hemgång fick jag ett otroligt samtal från Carina, lammet som skulle slaktas i helgen hade fått ett lamm!!!???!! Det var ett mycket litet lamm och jag hoppas att den överlever och att lammet/tackan tar hand om sitt lilla knyte då hon själv är mycket ung.
Ja där fick jag stå med lång näsa och utan lamm att slakta men jag fick i vart fall ut gödningen!

Inga kommentarer: