2011-06-04

Förstaskörden hö intaget

Ja det var ett tag sedan det blev skrivit något här så det finns mycket att skriva om. Men tiden räcker inte till så det får bli kortfattat denna gång.

Först har vi röjt och börjat stängsla den norra hagen i Borgarbo för fåren. Endes bäcken var det mjukt och stolparna gick ned i ett huj, det borde alltid vara så mjukt och enkelt att få ned stoplarna. När vi sedan skulle fortsätta mot skogsbrynet så var det stopp, marken var så torr att det var omöjligt att få ned stolparna trots att vi spättade före. Måste vänta på ett riktigt blötväder så marken blir mjuk annars går det inte att få ned stolparna tillräckligt.

Det har nu varit varmt och soligt sedan första juni så jag bestämde mig för att slå de norra åkrarna så jag slog dessa på kvällen den 1 juni. Efter att ha förvisat mig om att vädret skulle bestå slog jag även den större åkern vid Åke dagen efter. När det nu är långhelg med flygardag mm så passade det bra så jag kunde vända höet när det passade. Vi planerad att ta in höet i morgon men då höet verkade vara tillräckligt torrt bstämde vi oss för att pressa redan i dag. Det gick snabbt med Carina och Cecilia på lasset då det blev bara en vagn. Totalt blev det 173st balar vilket blir ca 2.4ton hö och räknar men om det till ha så blir det ynke 500kg/ha vilket är en skamm. Att det skulle bli lite viste jag men att det bara blev 500kg/ha skulle ingen normal bonde ha lagt ned den mödan och energin så det blir ett mycket DYRT hö.
Värmen verkar bestå och det är MYCKET varmt och torrt i marken så övrig vall står stilla och växer inget så vi får se om det blir något på övrig mark.

Lammhagarna hemma är avbetad så det finns inget att äta varför vi blir tvugna att släppa ut dem i nedre ängen nu i helgen. Då missar vi första skörden även där så det blir ett tufft år att få in tillräckligt med mat till djuren. Troligen blir jag tvunget att köpa in hö i år och får alla lika dåligt som jag så blir det mycket dyrt.

Lammen mår i var fall bra och växer så det knakar. Fyran gör så gott han kan och växer även han trots att han ligger efter alla andra i storlek men det var rätt beslut att rädda honom trots att det har varit jobbigt att mata honom flera gånger på dygn.

Inga kommentarer: