2010-11-13

Snön ligger kvar

I dag var jag ut och promenerade lite på marken med Amir. Jag kunde konstatera att det har varit flera älgar som har promenerat runt på ägorna de sista dagarna. Ko med kalv hade troligen kommit från Rönninge och korsat marken vid masten och fortsatt norrut öster om fårhagen. Ett flertal in och ut spår fanns av vuxen älg från Lövhagsvägen och runt hela gränsen. Mest spår var det på norra gränsen där älgarna hade i bland hoppat över fårstängslet och i bland tvekat och letat efter någon öppning som inte finns. Det visar att detta 110cm höga stängsel inte hindrar älgen nämnvärt trots att det är 10kV i tråden. Jag blir nu tvungen att försöka att ta mig lite tid och sätta mig i tornet vid masten för att spana efter en kalv.

Den snö som kom i måndags ligger fortfarande kvar men har sjunkit ihop lite så det är ca 10cm blötsnö nu. I övrigt är det snöslask och fortsätter tövädret ett tag till så kommer det att bli mycket skitigt ute då temperaturen oftast nu ligger på ett par grader plus på dagarna och strax under noll på natten.

Inga kommentarer: