2010-10-14

Älgjakts veckan


Nu börjar det närma sig slutet på älgjakts veckan och det gäller att ta tillfället och njuta av naturen. Jag gick upp tidigt och gick ut till mitt nya pass vid masten och klättrade upp. Mycket snart så stod det där en ensam kalv/fjoling? men ingen ko, vad var det kan man undra? Då jag inte såg mågon ko så tordes jag inte skjuta utan bara satt där och siktade och begrundade hur den stod och åt. Tiden gick men älgen fanns kvar där hela tiden på nära skjut avstånd ett par timmar så något kaffe eller en rök var inget att tänka på. Till slut så lade sig älgen ned där den hade varit de senaste timmarna och jag fick nu sitta och titta på älgens öron och huvud. Efter en lång stund så kom ett rådjur gående mot älgen, när det var ca 10 meter kvar blev den rädd och gjorde en helomvändning sammtidigt som en älgko for upp tillsammans med sin kalv som jag hade suttit och tittat på hela morgonen. Nu började kon att beta lite framför mig men hela tiden var kalven nu skymd av kon eller buskar. Men de var troligen mätta för de lade sig ned på samma ställe att vila och även denna gång skymda. Hur länga skall man nu vänta kan man undra?


Min fru var sammtidigt ute och gick med hunden så jag rinde henna så hon kunde skrämma upp dem från lägan. När hon var mindre en 100 meter från dem och på motsatta sida om mig så reste de sig upp och sprang mot henne i stället för mot mig, Kul för min fru och hunden som blev galen när han fick se och känna doften av älgara. Där satt jag snopet på passet och fick bara se baken av kalven som jag tidigare hade suttit och siktat många gånger och trott att det var en fjoling.

Kommer det någonsin att upprepa sig denna upplevelse och möjlighet i Granhammar?

Inga kommentarer: