2009-05-20

Stenar

Hej igen nu är det nära till ryggskott efter all sten plockning. De senaste veckorna har jag plockat sten både för hand och med lastaren och kört bort dem till Borgarbo med nya vagnen. Det tar aldrig slut efter drenäringen då de rev upp massor från det dolda underjorden. Även nere på ängen har jag plockat de största som revs upp när man dikade. Som inte det vore nog så har jag lånat en kultivator och kört upp mera sten både nere på ängen och dessutom utanför Katt Ingers tomt. Nu efterhand förstår jag varför man inte har odlat upp marken utanför Katt Inger då den bara består av sten. Det spelar ingen roll hur mycket jag plockar bort det bara kommer mer och det finns ingen jord bara sten och pinnmo och åter sten. Vi får se hur jag gör med denna mindre del av åkern men jag kommer troligen aldrig att kunna plöja denna del utan det blir till att jämna till ytan och så vall och hoppas att det växer för alltid. Nere på ängen verkar det vara bra jord och nu när det har blivit drenärat håller ytan att köra på mot tidigare surhål. Före drenäringen för några år sedan körda en grävare ned sig totalt och man fick jobba hela dagen för att få loss denna, detta bör inte hända nu.

Inga kommentarer: