2008-10-17

Första älgjaktveckan över


Ja då var min första älgjaktsvecka över på Granhammar och det blev inte mycket gjort denna vecka. Som jag har skrivit så satt jag i lådan tidig morgon och njöt i månskenet och sedan när det började ljusna vaknade skogen upp med alla djuren som hade brottom att komma igång. De enda som inte ville vakna på Granhammar var älgen som lyste med sin frånvaro. Nu efteråt har jag suttit och funderat hur man skulle placera lådan/jakttornet på bästa sätt och det är mycket svårt att utnyttja befintliga träd i ändan av viltåkern men det skall gå på något sätt. Då min dotter skulle flytta på fredagen och behövde hjälp fick jag ställa upp trots att grannmarken skulle starta sin jakt just denna dag. Jag fick ringa till Bosse som ställde upp på morgonen och bevakade vår mark denna dag. Han fick i vart fall lite spänning då hundarna drev älgen mycket nära honom och till sist så sköts den strax utanför vår gräns i norr, en ko tror jag. (Bosse fick skjuta en älg på lördagen i Gysinge som tröst). På lördagen var det stora drevjakten i Gysinge så hela familjen åket upp och på fm. var drevet i stort sätt fam. Lindh. Eftermiddagen då vi drev av den nordvästra såten small det ordentligt och en tjur och två kalvar fäldes under ett par minuter. Dessa sitter numera i vår nya verkstad för att styckar nästa helg av hela jaktlaget. Då det är två kalvar blir det inte mycket kött som 13 stycket skall dela på, troligen ca 18kg/st.

Inga kommentarer: